18 september was het dag van de sportclub. Jammer genoeg hebben wij dit niet meegemaakt, omdat wij toen zelf intensief aan het sporten waren op sportklassen. Gelukkig organiseerde onze juf een nieuwe ‘dag van de sportclub’. Vandaag (14 november) toonden wij vol trots onze club. Hockey, voetbal, paardrijden, boogschieten, karate, badminton, atletiek... Heel wat sportieve en gezonde kinderen in het 5e! Dankzij deze dag lieten wij anderen kennis maken met onze talentenen behaalden we zo een puntje van onze bucketlist! Yes!

ED2E9E7C DC8C 44D3 B240 F95E46FAF9E6

Maaltafels, maaltafels, maaltafels, ... Elke dag moeten we automatiseren.

Momenteel staan de maaltafels centraal, maar ook de deeltafels én optellingen en aftrekkingen komen nog aan bod. Dagelijks maken we oefeningen op papier, zodat we ze na een tijdje goed en vlot kunnen opzeggen.

Om het niet te 'saai' te maken, deden we het deze week eens een beetje anders. We speelden Bingo en zeeslag, deden loopspelletjes en mochten spelletjes spelen op de I-pad. Uiteraard stond alles in teken van de maaltafels!

Om onze vooruitgang te controleren, maakte de juf verschillende levels met obstakels. Met ons lieveheersbeestje kruipen we stilaan vooruit van lint naar lint. Per obstakel (lint) dat we halen doen we iets leuks. Zo gaan we een boswandeling doen, slijm maken en een film met hapjes kijken! Oefenen, oefenen, oefenen maar, zodat we snel deze leuke dingen kunnen doen!

Over miljoenen mensen en één droom.

Dit is de titel van ons nieuw thema tijdens de lessen wereldoriëntatie. Vooral het begrip migratie staat hierbij centraal.

Om dit te ervaren trokken wij op 5 november naar het Red Star Line museum. Hier maakten we de bewogen reis van de landverhuizers mee.

Doorheen het museum maakten we kennis met verschillende passagiers (landverhuizers) en hun verhalen. Van de Antwerpse haven tot in Amerika en alle avonturen op de boot.

We leerden ontzettend veel bij. Geboeid lazen en beluisterden we de verschillende verhalen, bekeken we foto's en leefden we ons in als een echte landverhuizer.

Na dit avontuur trokken we naar Magazijn SANBA waar de papa van Noor ons met open armen heeft ontvangen. We kregen een drankje en konden er onze boterhammen opeten.

Na de korte pauze wandelden we naar het MAS. Hier keken we uit op de stad Antwerpen en speelden we een spannende zoekopdracht. We situeerden enkele belangrijke gebouwen en zochten naar de juiste windrichtingen.

Super leuk was dat! Met al deze nieuwe informatie namen we de trein terug tot in Ekeren.

Gelukkig worden alle vragen die we hebben nog beantwoord tijdens de lessen. Komende 4 weken leren we het begrip 'migratie' echt goed kennen.

 

62EF1B08 EDD5 4879 BE17 BBF57C67086E

Waar blijft de tijd?

Die vraag stelden wij ons heel oktober lang. Van de oudste tijden tot de eigen tijd, we bezochten ze allemaal. We maakten kennis met de primitieve landbouw, ridders en prinsessen, machines én de maanlanding. Helemaal werden we ondergedompeld via filmpjes, foto-opdrachten en artikels. Ook gingen we zelf aan de slag. We kozen een tijd uit en maakten er een werkje van. Dit presenteerden we vol trots aan heel de klas! Onze werkjes kan je vinden bij onze foto’s!

75303671 585007372256818 3746084163631972352 n

18 oktober kleurden we heel de school (en zelfs heel het land) met onze jeugdbewegingshemden, truien, t-shirts en sjaaltjes. Vol trots konden we heel de dag onze eigen jeugdbeweging tonen aan de andere leerlingen van de school. Ook 5A deed met veel plezier mee. 

New layer...

Onze eerste maand in het 5e leerjaar is voorbij gevlogen!

In de vorige blogberichten vertelden wel al wat we allemaal deden, maar ook de laatste week van september werd heel erg leuk. Maandag leerden we aan de hand van een kwartet de nieuwe woordjes van Frans (unité 3). Het werd een spannende wedstrijd waarin we voorwerpen van elkaar probeerden af te nemen. Ook tijdens wiskunde gingen we actief aan de slag. We moesten de klas meten, graan wegen, de maaltijd van een olifant berekenen, ... Niet alleen leerden we heel wat nieuwe dingen bij, ook werkten we goed met elkaar samen. 

Naast de lessen waarin we heel wat moesten nadenken, gingen we ook creatief aan de slag. We maakten een poster van een monument uit Brugge. We zochten informatie op via de I-pads en presenteerden daarna ons monument. We leerden zo heel wat van Brugge en elkaar bij. 

Ook tijdens muzische vorming begonnen we aan een nieuw project. We krijgen de opdracht om zeilboten in een zonsondergang te tekenen. We leren over dieptes, perspectief, schaduw en warme / koude kleuren! Als deze opdracht klaar is, zullen er zeker foto’s volgen. Nu zijn we nog volop aan het schetsen.

Om de week en ook deze maand af te sluiten, trokken we naar de bibbus. Hier kozen we weer heel wat nieuwe boeken uit. 

Het hoogtepunt van onze week was op woensdag! Toen speelden we met heel de school een spel rond het jaarthema. Iedereen zat verdeeld in kleine groepjes. Van de kleuters tot de oudste kinderen van de school. Bij verschillende juffen en meesters voerden we opdrachten en spelletjes uit. We zorgden voor elkaar en maakten nieuwe vriendjes. Na elk spel kregen we een letter. Dit totdat er een volledige zin tevoorschijn kwam. Wanneer deze verscheen, waren we gewonnen!

Met een fijn gevoel sluiten wij dan nu ook september af en kijken we uit naar de maanden die nog gaan komen. Binnenkort staat onze eerste toetsenweek voor de deur! Spannend!

 

Tot snel!

 

Het zit er alweer op, onze allereerste sportklassen! 

Maandag trokken we door Brugge. We maakten er kennis met de oude stad. Vol verwondering keken we naar het Belfort en de Heilige bloedkapel. We gaven elkaar een knuffel op de liefdesbrug en maakten het stil in het Begijnenhof. Samen met onze juffen speelden we enkele spelletjes op de markt. (En lopen dat zij konden tijdens vlaggenstok!) Ook maakten we kennis met de oude stad in het fantastische Historium. Van kamer naar kamer trokken we vol spanning, want achter elke deur verborg zich een spektakel. 

Na onze dag in Brugge trokken we naar Nieuwpoort. Onze kamer werd mooi ingericht en we vulden onze hongerige buiken. Na het schrijven van de brieven kropen we in bed. Stiekem even fluisteren en hopen dat de juffen ons niet zouden horen, om dan onze ogen te sluiten.

De dagen die daarop volgden voelden we ons een echte kapitein. We maakten onze zeilboten klaar en vaarden van de ene naar de andere kant. Donderdag en vrijdag deden we een spannende wedstrijd. Waarbij we ook in het water mochten plonsen! Brr! Het was een avontuur, maar we genoten allemaal! Tijdens het kajakken lieten we onze armen intensief werken. We maakten een lange tocht van 2 uur! 

Naast onze boottochten. Trokken we ook naar Raversijde. We maakten kennis met de oorlog, verstopten ons in bunkers en kropen in de kleine ruimtes van de soldaten. Ook maakten we een super lange tocht naar de zee! De zon scheen en het zand voelde geweldig aan. We maakten de mooiste zandkastelen, sprongen van de heuvels af, renden de zee in, ... Ook mochten we er met onze centjes een ijsje kopen. Sommige jongens namen wel 3 bollen!!  En we smulden allemaal!

Elke avond deden we een activiteit. We speelden spelletjes, maakten een avondwandeling met onze lampjes aan, ... Maar het echte hoogtepunt, was de Bonte avond! We zongen, dansten, lachten, ... Het was geweldig!

Dankuwel voor deze mooie week! De prachtige herinneringen en grappigste momenten! Niet alleen stonden onze juffen altijd voor ons klaar, maar werden we als groep ook veel hechter.  Moe, maar voldaan kruipen we onze bedjes in. 

Sportklassen: Het was een geweldig avontuur!

 

 

5de leerjaar A

Ga naar boven